Bērns neēd - ko darīt?

Ļoti daudzi vecāki ir kādā brīdī jutušies bezspēcīgi un apjukuši, jo bērns ir atteicies ēst. Saskaņā ar pētījumu datiem ēdināšanas grūtības ir 25-35% veseliem bērniem, bērniem ar attīstības aizkavēšanos vai hroniskām slimībām ēdināšanas grūtības ir vēl daudz biežāk 40-80% gadījumu. Visbiežākās grūtības ir saistītas ar situācijām, kad bērns izvēlas ēst tikai ļoti ierobežotu ēdienu daudzveidību, kā arī situācijas, kad maltītes aizņem ilgu laiku (vairāk par 30 minūtēm). Šajā rakstā apkopotie ieteikumi pamatā attiecas uz veseliem bērniem, kas vecāki par 1 gadu.

Kā zināt, vai bērns ēd pietiekami?

Parasti sekas ēdināšanas grūtībām ir nepietiekams uzturs un nepietiekama pieņemšanās svarā un augšana garumā, tomēr lielākiem bērniem un pusaudžiem var būt pretēja situācija, kad bērns kompensē nepietiekami uzņemto uzturu ar saldumiem vai citiem našķiem un ir vērojama pārlieka pieņemšanās svarā, kaut arī organismā nepietiek svarīgo uzturvielu un ir vitamīnu trūkums.

Vecāku svarīgs pienākums ir pārliecināties, ka bērnam ir pieejams veselīgs ēdiens bērna vecumam atbilstošā daudzumā, savukārt bērnam ir tiesības izlemt, cik daudz un ko vinš ēdīs. Tādēļ ir ļoti būtiski saprast, kā nodrošināt bērnam veselīgu uzturu.

Daži ieteikumi vecākiem par porciju lielumu

Piedāvājat bērnam vienu ceturtdaļu vai vienu trešdaļu no ēdiena daudzuma, ko apēd pieaugušie, vai vienu ēdamkaroti no katra ēdiena uz katru bērna gadu (aptuveni).

Uz šķīvja lieciet mazāku porciju nekā jums šķiet, ka bērns apēdīs. Labāk, lai bērns paprasa vēl, ja nejūtas pietiekami paēdis.

Bērni ēd, tad, kad vini ir izsalkuši un parasti pārtrauc ēst, tad, kad jūtas paēduši. Daudzi vecāki uztraucas, jo viņiem šķiet, ka bērns apēd ļoti maz, it īpaši, ja salīdzina ar pieaugušajiem. Lai nodrošinātu veselīgu uzturu, pievērsiet uzmanību piedāvātā uztura daudzveidībai.

  • Piedāvājiet bērnam visas produktu grupas katrā ēdienreizē (augļi, dārzeņi, gaļa, graudaugi, piena produkti). Nauztraucieties, ja tas ne vienmēr izdodas, bet dienas laikā bērnam būtu jāuzņem uzturs no visām grupām, ja tas neizdodas vairākas dienas pēc kārtas ilgstošu laika periodu, bērnam var pietrūkt kādu uzturvielu vai vitamīnu.
  • Rādiet labu piemēru, ēdot dažādu pārtiku no katras produktu gruppas. Pat vienā produktu grupā dažādi produkti nodrošina atšķirīgas uzturvielas.
  • Ja bērns aug un pieņemas svarā atbilstoši vecuma normai, viņš saņem pietiekami daudz uztura.

Kā izveidot veselīgu maltīti?

  • Nodrošiniet pietiekamu enerģiju (kalorijas), svarīgi, lai bērns ar uzturu uzņemtu gan pietiekami daudz kalorijas, gan mikro (vitamīni, mikroelementi) un makro (olbaltumvielas, ogļhidrāti, tauki) uzturvielas. Jāraugas arī, lai kalorijas netiktu uzņemtas par daudz ar saldinātiem dzērieniem un neveselīgiem našķiem.
  • Pusei no maltītes vajadzētu sastāvēt no augļiem un dārzeņiem, iekļaujiet maltītē arī graudaugus, gaļu, piena produktus vai mākslīgo piena maisījumu.
  • Samaziniet sāls daudzumu bērnu uzturā, nodaliet bērnam paredzēto uzturu no kopējā ģimenes uztura pirms sāls pievienošanas (zupas, dārzeņi). Sāls vietā ieteicams lietot garšvielas, kas lieliski uzlabo ēdienu garšu un nekaitē veselībai.

Ko darīt, ja bērns tomēr ēd ļoti maz vai ierobežotu uztura klāstu?

  • Nospraudiet atbilstošas robežas – ja vēlaties kaut ko mainīt, nepieciešams to konsekventi atkārtot katrā ēdienreizē, katru dienu.
  • Izvairieties no uzmanības novēršanas (maltītes laikā izslēgt televizoru, nespēlēties ar telefonu vai planšeti, rotaļlietām utt.).
  • Piedāvāt uzturu bērnam ar intervālu 3-4 stundas, neko nedot starp ēdienreizēm, lai bērnam būtu iespēja sajust izsalkumu.
  • Maltītes laikā saglabājat neitrālu, patīkamu atmosfēru, smaidiet, neizrādiet dusmas, satraukumu vai parlieku lielu prieku.
  • Ierobežojiet maltītes ilgumu līdz 20-30 minūtēm – jūsu uzdevums ir nodrošināt bērnam uzturu, savukārt bērnam ir izvēle, ko un cik daudz ēst. Novāciet ēdienu, ja bērns nav apēdis visu vai beidzot sācis ēst pēc pusstundas. Nākamo maltīti piedāvājiet pēc 3 stundām. Starp ēdienreizēm piedāvājiet tikai ūdeni, piens un sula arī ir ēdiens.
  • Piedāvājiet bērna vecumam piemērotu uzturu piemērotā daudzumā, cenšaties pēc iespējas mazāk palīdzēt (atbilstoši vecumam).
  • Sistemātiski piedāvājiet bērnam kādu jaunu ēdienu (tā, lai maltītē ir ēdiens, ko bērns jau ēd labprāt un vēl kāds jauns ēdiens klāt). Bērni ir diezgan konservatīvi ēdiena izvēlēs, tādēļ jauns ēdiens atkārtoti jāpiedāvā daudzas reizes, līdz bērns to pieņems (5-15 reizes).
  • Maziem bērniem nodrošiniet arī iespēju pašiem ēst ar savu karoti, bet papildus palīdziet.
  • Atļaujiet vecumam atbilstošu nekārtību maltītes laikā, nemēģinet noslaucīt bērna rokas un seju uzreiz, tiklīdz tās nosmērējas vai pēc katras karotes.

Ko darīt, ja bērns ir slims?

  • Gadīumos, ja bērnam ir grūti paēst slimošanas dēļ, var gadīties, ka nav iespējams nodrošināt organisma vajadzības ar ikdienas uzturu. It sevišķi sarežģīti tas ir situācijās, kad bērns ikdienā ēd maz un ierobežotu uzturu, tad pat parastu iesnu gadījumā bērns spēj uzņemt tikai šķidrumu, smagāku slimību gadījumos grūtības uzņemt uzturu var ieilgt.
  • Slimību gadījumos arī mainās organisma uztura prasības, uzturvielas ir nepieciešamas imunitātes funkciju uzturēšanai un, lai pārvarētu slimību. Tādos gadījumos jālieto speciāli medicīniskā uztura maisījumi, kas sastāvā satur visas organismam nepieciešamās uzturvielas un enerģiju, kas ir izmantojami kā vienīgais uztura avots (piemēram, Nutrikid Multi Fibre), šos maisījumus arī var lietot kā papildinājumu ikdienas uzturam (piena vietā pie putras vai smūtijiem).